نوشته‌های من

۹ اسفند ۱۳۹۸

از مدرسه بیزار بودم!

پیش از ورود کرونا به ایران، نیلوفر نیک‌بنیاد از هفته‌نامه‌ی دوچرخه با من گفت‌و‌گویی کرد که روز پنج‌شنبه هشتم اسفند منتشر شد. کنار مصاحبه، کتاب تازه‌ی […]
۱ بهمن ۱۳۹۸
نسیم دختر باد

نسیم دختر باد

نسیم دختر باد خبر می‌رسد که نسیم رحمانی‌فر دختر دوستم جمشید توی هواپیما بوده، دلم می‌ریزد. جمشید نیروی داوطلب و مخلص دوران جنگ بوده و  دردهای […]
۲۶ آذر ۱۳۹۸

گفت‌وگو با روزنامه هفت صبح به مناسبت انتشار کتاب سفرنامه «مونیخ به افق تهران»

گفت‌وگو با روزنامه هفت صبح به مناسبت انتشار کتاب «مونیخ به افق تهران» خاطره‌ هویتی مستقل از داستان‌ و تاریخ‌ دارد.   *** * اول از […]
۲ مهر ۱۳۹۸

ادبیات کودک از سایه سنگین سیاست در امان مانده‌ است

گفت‌وگو با مهدی حجوانی از نامزدهای جایزه «آسترید لیندگرن» در ایران
۱۷ شهریور ۱۳۹۸
لیندگرن

نامزدهای انجمن نویسندگان برای جایزه «لیندگرن»

انجمن نویسندگان کودک و نوجوان نامزدهای خود را برای جایزه «آسترید لیندگرن» معرفی کرد. به گزارش ایسنا، محمود برآبادی – نایب‌رئیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان […]
۲۹ مرداد ۱۳۹۸

فراز و فرودهای شعر کودک و شعر نوجوان ایران در سه دهه پس از انقلاب

نویسنده در مقاله‌ی حاضر وضعیت شعر کودک و شعر نوجوان ایران در سه دهه پس از انقلاب را توصیف و تحلیل می‌کند. محور برخی از پرسش‌ها، جریان‌های شعری، مختصات هر جریان، شرایط اجتماعی، شاعران مهم‌تر و شاعران جهت‌دهنده است و چارچوب نظری، تاریخی، توصیفی و تحلیلی است. این مقاله نخستین اثری است که به این شکل به جریان‌ها، آثار و شاعران سه دهه پرداخته است.
۲۵ تیر ۱۳۹۸

وضعیت ادبیات کودک در سال‌های پس از انقلاب

از این گذشته، در آن صورت ديگر پديده اي به نام ادبيات كلاسيك معني نخواهد داشت. ادبیات کلاسیک، یعنی ادبیاتی که از یک دوره‌ی تاریخی شروع شده، اما در دوره‌های دیگر هم از آن استقبال شده است. علاقه به ادبيات كلاسيك يعني اين كه علاقه مندان به ادبيات در يك دوره، هنوز بعضي از آثار ادبي دوره هاي پيش را نه به قصد پژوهش و یا مطالعه‌ی تاريخي بلكه با قصد لذت بخوانند. نتیجه این‌که ادبیات بعد از انقلاب پیوندهایش را با ادبیات پیش از انقلاب حفظ کرده و البته راه‌های تازه‌ای را هم باز کرده.
۲۵ تیر ۱۳۹۸

خشونت و مدارا

Violence انتخاب شده از سوی دیگر در متون تخصصی نیز شاهد قرار دادن همین معادل در برابر واژه­ی لاتین هستیم (دکتر داریوش آشوری در فرهنگ اصطلاحات […]
۲۵ تیر ۱۳۹۸

شازده کوچولو و هری پاتر، دو راه متفاوت در ادبیات کودک

چکیده در بررسی کتاب شازده کوچولو دو مرحله مورد نظر است: مرحله نخست واکاوی جنبه‌های ساختاری و زیبایی‌شناسانه اثر که شامل برداشت‌ها و تأویل‌های نگارنده است […]